Närbilder av ATV däck och fälg med sand och solsken.

Så väljer du din ATV

Om du funderar på att köpa en ATV kan det vara lite av en djungel att hitta rätt modell som passar ditt behov.
Det första steget när du ska välja ATV är att tänka igenom ditt behov. I den här guiden hjälper vi dig genom vilka överväganden du behöver göra.
Gemensamt för alla terränghjulingar är att säkerheten är det viktigaste. Vi rekommenderar att du bär vettiga kläder, skyddsglasögon och självklart en godkänd hjälm.
Förutom säkerhetsutrustning krävs körkort om ATV:n ska köra på eller korsa allmän väg. Om den är registrerad som bil krävs B-körkort. Om den är registrerad som traktor krävs traktorkörkort.

 

Fritid eller arbete

När du väljer vilken ATV modell du ska köpa,
finns flera parametrar du måste ta hänsyn till.
Först och främst måste du överväga
vilken terräng den ska kunna köra i.
Och hur mycket du ska kunna dra med den.
Vi har delat in våra ATV:er i två grupper:

Stor ODES ATV ”off road” i skog.

Fritid

För barn

Om dina barn gillar motorer och inte är rädda för att ge lite gas kan en mini-ATV för barn vara en passande produkt.
En barn-ATV är mycket mindre än standardmodellerna. Den kan manövreras av barn från 3 år, det ska givetvis ske under en vuxens uppsikt. Det finns möjlighet att ställa in topphastigheten så att den passar ditt barns färdigheter. ATV:n finns som både eldriven och som bensindriven. Båda varianterna har sina för- och nackdelar.
En elektrisk ATV är tyst och lättskött. Å andra sidan är en bensindriven ATV mer kraftfull, vilket gör att ditt barn kan köra lite fortare och du behöver inte vänta på att den ska laddas innan du kan använda den.


Här kan du se en jämförelse av våra barnmodeller:

 

Modell

Bränsle

Max användarvikt

Max hastighet

Minsta ålder

Mini El ATV

El

65 kg

26 km/h

3 år

Mudhawk

95 oktan

80 kg

45 km/h

6 år

Glad kille med grön hjälm på blå Mudhawk mini atv.

För vuxna

Om du vill använda fyrhjuling på fritiden och bara köra för att det är kul räcker det med vår minsta modell ATV Hunter 200. Den är rolig att köra på med begränsad hastighet, ATVn kräver en relativt stabil och platt terräng.
Modellen är luftkyld så du behöver inte hålla koll på någon kylarvätska. Drivs med kedja som kräver lite underhåll i form av smörjning, inspektion och justering. Kedjedrift är det mest optimala sätt att överföra hästkrafter från motorn till hjulen.
En Hunter klarar mindre bakmonterade redskap men inte tunga belastningar. Det vill säga att du kan använda den för att transportera exempelvis stängselstolpar, klippa och samla gräs eller harva gårdsplanen med en dragharv.
Man kan dra större redskap och tyngre last men fordonet skadas vid låga hastigheter/varv. Du kan räkna ut hur mycket din ATV kan dra genom att multiplicera torrvikten med 2. Det betyder att om din ATV väger 100 kg kan den i princip dra 200 kg.
OBS: Beräkningen är endast teoretisk. Den faktiska dragkraften beror bland annat på underlaget, lutningen på marken och andra yttre faktorer.

Modell

Cylinder

CC

Torrvikt

Max hastighet

Max last

Inregistrering

ATV Hunter 200

1

169

175 kg

60 km7h

150 kg

Nej

 

Hunter 200 fritidsatv.

Arbete

En kraftfull ATV kan vara ett värdefullt arbetsredskap. En ATV med över 300 CC klarar tuffare terräng och kan dra flera hundra kilo.

  • Om du har djur på bete kan du använda ATV:n till att kontrollera stängslet, transportera vatten, foder, halm och mycket mer.
  • Har du skogsbruk kan du transportera dina arbetsverktyg men även vedkubbar och hela trädstammar.
  • Om du har en gård med stora ytor kan du använda fyrhjulingen för persontransporter, transport av byggmaterial, foder, vatten och olika typer av underhåll.

För att räkna ut hur mycket din ATV kan dra multiplicerar du bara torrvikten med 2. Det vill säga om din ATV väger 100 kg kan den i princip dra 200 kg.
OBS: Beräkningen är endast teoretisk. Den faktiska dragkraften beror bland annat på underlaget, lutningen på marken och andra yttre faktorer.


Alla P. Lindbergs arbets-ATV är kardandrivna vilket är underhållsfritt, det ska hålla ungefär lika länge som själva motorn. Det är en lite dyrare kraftöverföring men oumbärlig när man rör sig utanför fast mark.
Kylsystemet är vatten. Kylkapaciteten är mycket högre än luft, samtidigt låter den mycket mindre.

Här kan du se en jämförelse av våra arbetsmodeller. Läs mer om den enskilda modellen genom att klicka på namnet.

 

Modell

Cylinder

CC

Torrvikt

Max hastighet

Max lastvikt

Inregistrering

Odes 650, 4WD – T3A

2

649

406 kg

40

210

Ja, traktor

Odes 800, 4WD – T3A

2

800

406 kg

40

210

Ja, traktor

Odes 1000, 4WD – T3A

2

976

426 kg

40

210

Ja, traktor

Odes 650, 4WD – T3B

2

649

406 kg

60 km/h

210

Ja, traktor

Tekniska data läser du så här:

1 eller 2 cylindrar?

Ju fler cylindrar en motor har desto mindre vibrationer kommer du att uppleva. Det ger ökad komfort men också en högre vikt på fordonet. Två cylindrar har mer vridmoment vid låga varv. Det är en fördel vid körning med last.

Vad betyder CC?

CC står för "cubic capacity". På svenska betyder det slagvolym och anger hur stor motorn är. Ju högre siffra desto kraftfullare ATV. Du kan snabbt se hur stor motorn på våra modeller är då siffran bredvid namnet indikerar modellens CC.

Varför CVT?

CVT är en automatisk växellåda. I stort sett har alla terränghjulingar en CVT växellåda. Det säkerställer att fordonet alltid är i rätt växel och presterar optimalt. Du kan i princip bara starta motorn och köra iväg.


2WD och 4WD

"2WD" betyder 2-hjulsdrift och "4WD" betyder 4-hjulsdrift. Det talar om för dig om ATV:n är framhjulsdriven eller om den drar på alla fyra hjulen. 2-hjulsdrift räcker om du kör med lätt till måttlig last i lättillgänglig terräng. Våra större modeller har både 2- och 4-hjulsdrift. Du kan enkelt växla mellan de två om du behöver lite mer kraft.

Servostyrning

Servostyrning även kallad EPS ger en bättre och mjukare körning. Det är en fin extra funktion som gör maskinen mycket lättare att hantera.

Lång eller kort modell

Om du bara behöver åka ensam i lätt terräng klarar du dig alldeles utmärkt med en kort ATV. Våra större modeller är extra långa för att ge gott om plats för en passagerare. Men förutom att en annan person kan sitta bekvämt bakom föraren ger den extra längden längre hjulbas och optimerade terrängkörningsegenskaper.


Hög- och lågväxel

Högväxel används under normala terrängförhållanden (t ex på väg och slät terräng) för att inte belasta motorns CVT. Lågväxel är ett växelläge med extra lågt utväxlingsförhållande, vilket ger ökad kraft till hjulen på bekostnad av lägre hastighet. Lågväxel är användbar vid tyngre arbetsuppgifter, svåra terrängförhållanden eller branta backar där fordonet inte orkar ta sig fram med de vanliga växellägena. Lågväxel ska alltid användas vid tunga arbetsuppgifter.

 

Differentialspärr

Med en differentialspärr har man möjlighet att låsa bakaxeln så driften är lika på båda bakhjulen. Diff.spärren är lämplig att använda under svåra terrängförhållanden.
Våra maskiner har framaxel med lamelldifferential och bakaxel med möjlighet till 100% differentialspärr.